سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... از هر لذّتی جز یاد تو، از هر آسایشی جز همدمی تو، از هر شادمانی ای جز نزدیکی به تو، و از هر کاری جز فرمانبری ات، از توآمرزش می خواهم . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات ذاکرین ـ]

چشمه

 

رفتیم رو آنتن .one.two.Three

- سلام عرض می کنم خدمت شما عزیزان . واقعاً مرسی که program ما رو انتخاب کردید subject برنامه امروزمون مربوط به زبان شیرین فارسی است.ما از استاد پارس پور دعوت کردیم ، تا مهمان برنامه مون باشند. ایشان لطف کردند و سفر کاری مهمشون روcancel  کردند تا در این برنامه از اهمیت زبان فارسی بیشتر صحبت کنیم.

- آقای پارس پور سلام و علیکی بفرمایید کهstart بحثمون رو بزنیم .

من هم خدمت بینندگان عزیز سلام عرض میکنم.                                                                                                                                                                                         

- آقای پارس پور به عنوان اولین سوال ، لطفاً از اهمیت زبان فارسی برامون صحبت کنید.

بله.زبان فارسی یکی از شیرین ترین زبان های جهان است. زبان فردوسی و سعدی و حافظ است. زبانی که فردوسی 30 سال برای زنده کردنش زحمت کشید. زبانی که عده ای برای از بین بردنش تلاش کردند، اما موفق نشدند و در این بازی کثیف game over  شدند. زبانی که به قول عبید رجب از پند های مادر عزیز تر و از ظرف شکر هم قیمتی تر است.

- بله درست می فرمایید. بینندگان عزیز ، همکاران بنده یک وله آماده کردند ،ببینید و برگردید.

- در این مدت که شما مشغول تماشای این وله زیبا بودید من و استاد هم راجع بهback ground  من که جمله زیبای فارسی را پاس بداریم روی آن حک شده است صحبت میکردیم . حالا از استاد خواهش میکنم نظرشون رو راجع به این جمله بفرمایند و بگویند که چگونه میشود فارسی را پاس داشت؟

جمله ی فارسی را پاس بداریم همیشه ورد زبان من است به حدی که اون روtype کرده ام و هر روز review میکنم. ما باید سعی کنیم زبان مادری مون رو با جان و دل حفظ کنیم و اجازه ندهیم زبان های بیگانه به آن تجاوز کنند . ما نباید اجازه دهیم زبان های دیگر با زبان ما تداخل پیدا کنند . ما باید فقط از لغات و expression های فارسی استفاده کنیم . ما نباید شعار بدهیم و باید با مردم honest باشیم و به حرف هامون عمل کنیم. مثلاً مگر همین دستت درد نکنه خودمون چه عیبی داره که بعضی از جوون های ما به جای اون میگویند thanks . من در ضمن صحبت هایم هم گفتم که ما باید فقط از اصطلاحات و لغات فارسی استفاده کنیم تا زبان شیرین و کهن سالمان زنده بماند.

- بله به نظر  شما در کشور ما هیچ تلاشی برای این موضوع شده است؟

بله .من از کسانیکه زحمت میکشند و اصطلاحات بیگانه را از زبانمانdelete  میکنند خیلی تشکر میکنم. به نظر من تلاش های خیلی زیاده شده. برای مثال چند نمونه بارز رو عرض میکنم: مثل sms کهchange  شد به پیامک ، کروات یا tie به بلند آویز تزیینی ، .stress به فشار روانی و یا wheel chair به صندلی چرخ دار. که به همت و تلاش مردم این اصطلاحات داره از زبان ما cut میشه و حاشیه ای safe برای فارسی درست میشه.

- ان شاء الله که این طور باشه . آقای دکتر لطفاً صحبت های پایانی تون رو بفرمایید .

اگر اجازه بدهید من دو مورد مهم رو عرض کنم . اولاً تنوین عربی است پس  به جای لطفاً ، لطف بفرمایید ، به جای سوماً مورد سوم و به جای شخصاً به شخصه را استفاده بفرمایید. دوماً از همه کسانیکه برای گرامی داشتن زبان فارسی  تلاش میکنند تشکر میکنم و با همه خداحافظی میکنم.

- بینندگان محترم از اینکه پای تلویزیون هاتون ، نه ببخشید فراموش کردم فارسی را پاس بدارم، جعبه های جادویی تون نشستید و برنامه ما رو تماشا کردید خیلی ممنونیم . مثل اینکه time  داره تموم میشه و صدای music تیتراژ هم به گوش میرسه. پس فراموش نکنید که فارسی را پاس بدارید . تا برنامه بعد خدانگهدار.  

 

نویسنده: زهرا ارشد بخش

 

 




زهرا ارشد بخش ::: شنبه 88/6/21::: ساعت 1:17 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 20


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :16102
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
زهرا ارشد بخش
سلام .خوشحالم که افتخار دادید که از وب من هم دیدن کنید . سعی دارم تا با قرار دادن داستان های کوتاه اما پر مغز هم سن و سال های خود را سرگرم و تکلیفم را هم انجام دهم چرا که داستان ها اغلب درون مایه دینی دارند . به امید رضایت مندی شمای عزیز
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<